Jak dlouho si budeme půjčovat na zbytečnosti?
Roční podpora OZE v Česku vychází přes 45 miliard ročně. A přes 800 miliard mají stát české vysokorychlostní tratě, které se podle zveřejněných prognóz nezaplatí ani do roku 2055.
To je jen namátkový výčet smělých plánů a desítek a stovek miliard, které mají pohltit. Zdá se, že politici a úředníci již naprosto ztratili představu o tom, co si může Česko dovolit. Jednotlivě se o těch všech nezbytných projektech jistě dá diskutovat. Jejich zastánci budou jistě mít nějaké argumenty, které bude možné prověřit a na základě toho se dále rozhodovat, zda takový projekt je potřeba, či není. Jestli je opravdu potřeba, může postoupit do druhého kola. Tedy do debaty o tom, na kolik nás to přijde. Musí to zaplatit stát, město, nebo to můžou udělat soukromí investoři? Bude to pro ně lákavé? Jestli to dopadne tak, že daný projekt musí zaplatit stát či město, nebo se na něm nějak výrazně podílet, musí nutně nastoupit otázka, zda na to stát momentálně má. Zda ten projekt potřebuje natolik, aby na něj dal peníze, nebo aby si je, jak je v poslední době běžné, půjčil.
Pro lepší představu, hlavní město má v na letošní rok rozpočet za necelých 88 miliard korun. V průběhu 10let chce do snížení emisí CO2 investovat zmíněných 230 miliard, které ovšem nemá a z rozpočtu je vzít nemůže. Bude tedy žádat o dotace od vlády i od Bruselu. Radní věří tomu, že dotací získají celkem 200 miliard. Těch zbývajících 30 miliard si troufají pokrýt z městského rozpočtu. „To je částka, která je pro hlavní město zvládnutelná,“ komentoval primátorův náměstek pro finance Pavel Vyhnánek z ortodoxního zeleného uskupení Praha sobě. Jinými slovy: Praha na to nemá ani náhodou. Ale s klidem natáhne dlaň pro dotace vyplácené z peněz, které si s velkou pravděpodobností někdo (vláda) musel nejdřív půjčit. A dotace se vyplácejí zpětně, takže si ony miliardy bude muset Praha nejspíš nejdřív půjčit také.
Ač je metro docela čistý způsob dopravy, financování jeho nové trasy není zahrnuté v zeleném plánu za 230 miliard. Takže na něj bude muset vedení Prahy někde vyštrachat dalších 52 miliard. Které zřejmě zatím také nemá. Nová linka by měla začít fungovat v roce 2028. Takže na jedno desetiletí potřebuje hlavní město sehnat 250 miliard. Mimo jiné i proto, aby za necelou miliardu postavilo se Středočeským krajem trolejbusové linky mezi poli a přes vesnice do Kostelce nad Labem a do Brandýsa nad Labem. Opravdu se tak chová odpovědný hospodář, jakkoli je jeho mozek zatemněný klimatickou panikou a nouzí, již sám, jako zcela prázdné heslo, vyhlašuje? Neměli by se pražští radní raději soustředit na Pražský okruh a MHD, včetně metra? Nebo na rozšiřování městské zeleně, jež asi nemají rádi motoristé, ale městu dělá dobře, protože ho alespoň trochu chladí? To jsou věci, které Pražany pálí podstatně více, než jejich mikroskopický příspěvek ke globálním emisím oxidu uhličitého.
Aktuálně v médiích probíhají informace o záměrech postavit vysokorychlostní železniční tratě za celkem 800 miliard korun. Na jednu stranu jsou vysokorychlostní tratě fajn. Na druhou stranu se prý nezaplatí ani do roku 2055. Jak moc fajn tedy ve skutečnosti jsou? Vážně je tak potřebujeme, když se nezaplatí? Opravdu potřebujeme kanál Labe – Odra – Dunaj? Nápadů na to, kolik a za co utratit, máme plnou republiku. Ovšem to, zda se ty investice vyplatí, často nikdo neví. Ale všichni vědí, že jim s tím pomůžou dotace.
To už na sebehloupější nápady „do čeho vrazit veřejné peníze“ není jiná odpověď, než „jistě, my si na to půjčíme?“ Ale kde vezmeme peníze, až se konečně pustíme do adaptace na změnu klimatu?
Marek Hurt
Největší baterie vydrží směšně málo. Ale stojí miliardy?
V Británii spustili obří bateriové úložiště s kapacitou 196 MWh, z hlediska kapacity největší v Evropě. Než začnete tleskat, tak si přečtěte, koho a jak dlouho vydrží zásobovat.
Marek Hurt
Zelený diktát nás ohrožuje všechny. Musí skončit
Evropská komise chystá reformu trhu s elektřinou. Ursula von der Leyenová chce odklon od fosilních paliv. Já bych tuhle paní už o ničem rozhodovat nenechal. Přečtěte si proč.
Marek Hurt
Vláda má řešit průšvih, ne udílet knížecí rady
Vicepremiér a ministr práce Marian Jurečka chce vytvořit síť poradců, kteří mají nasměrovat lidi k dobrému hospodaření.
Marek Hurt
Zelení kšeftují s lidskou bídou a strachem
Německá vládní koalice ukazuje, jak nebezpečné je podlehnout ideologii. Podmiňovat existenci energetických zdrojů snížením rychlosti na dálnicích je do nebe volající lumpárna.
Marek Hurt
Zoufalí lidé změnu klimatu prostě řešit nebudou
Drtivá většina lidí na světě bude vždy mít na prvním místě to, aby měli jídlo, teplo a dnes už také elektřinu. Teprve když to mají, dokážou se zabývat například změnou klimatu. Řada politiků to ale stále nedokáže pochopit.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé
Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...
Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem
Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...
Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem
Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....
Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky
Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...
Prodej pozemku 1326m2, Kněževes u Rakovníka
Kněževes, okres Rakovník
3 499 000 Kč
- Počet článků 164
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3153x